Har du någon gång upplevt att någon har tolkat det du sagt på ett helt annat sätt än vad du menade? Det som har hänt är att personen har tillfört en betydelse som du aldrig avsåg.
Chris Argyris, f.d. professor och organisationsutvecklare myntade begreppet “The Inference Ladder” för att beskriva hur vi människor går från att observera data till att fatta beslut och agera. Här är en sammanfattning:
- Observation: Vi börjar med att observera data och händelser.
- Väljer ut data: Vi väljer ut specifik data baserat på våra tidigare erfarenheter och övertygelser.
- Tolkning: Vi tolkar den valda datan och ger den mening.
- Antaganden: Vi gör antaganden baserat på våra tolkningar.
- Slutsatser: Vi drar slutsatser från våra antaganden.
- Övertygelser: Våra slutsatser formar våra övertygelser om världen.
- Handling: Vi agerar baserat på våra övertygelser.
Denna process sker ofta omedvetet och blixtsnabbt, vilket kan leda till felaktiga antaganden och därmed beslut. Genom att bli medveten om denna process kan vi bättre förstå våra egna och andras agerande och fatta bättre beslut.
Först och främst behöver vi förstå att vi människor är mycket olika och att varje individ har sin egen världsbild baserad på deras liv och erfarenheter. När något händer eller någon säger något selekterar vi data som är baserad på vår egen världsbild. Ingen av oss har hela bilden, utan vi har var sin bild av verkligheten. Sedan drar vi slutsatser på vår egen bild av världen. Sedan gör vi antagande baserad på vår världsbild. Och därefter agerar vi.
För att få bättre beslut i våra organisationer är det bra att vara medveten om detta. En sak som påverkar vår världsbild och våra beslut är våra motiv.
Reiss Motivationsprofil, RMP identifierar 16 grundläggande mänskliga motiv, vilka är våra innersta behov, d.v.s. makt, självständighet, nyfikenhet, acceptans, ordning, sparsamhet, heder, idealism, social kontakt, familj, status, hämnd/tävlan, skönhet, ätande, fysisk aktivitet och lugn. Dessa motiv påverkar varför vi gör som vi gör.
Genom att kombinera dessa två modeller kan vi få en djupare förståelse för hur våra motiv påverkar våra tolkningar och handlingar. Till exempel:
- Observera data: Våra motiv påverkar vad vi uppmärksammar. En person med hög nyfikenhet kanske observerar fler detaljer än någon med lägre nyfikenhet.
- Välja ut data: Våra motiv påverkar vilka data vi fokuserar på. En person med hög statusmotivation kanske fokuserar mer på sociala hierarkier.
- Lägger till mening (tolkning): Våra motiv påverkar hur vi tolkar data. En person med hög idealism kanske tolkar en situation som mer orättvis eller rättvis.
- Antaganden: Våra motiv påverkar vilka antaganden vi gör. En person med hög maktmotivation kanske felaktigt antar att andra hotar dess position när de ifrågasätter t.ex. rutiner och processer.
- Dra slutsatser: Våra motiv påverkar vilka slutsatser vi drar. En person med hög familjemotivation kanske drar slutsatsen att familjen alltid bör komma först.
- Utveckla övertygelser: Våra motiv påverkar våra övertygelser. En person med hög sparsamhet kanske utvecklar en stark övertygelse om att spara pengar är viktigt.
- Vidta åtgärder: Våra motiv påverkar våra handlingar. En person med hög fysisk aktivitet kanske agerar för att motionera mer i sitt dagliga liv.
Genom att förstå både våra motiv och hur vi drar slutsatser kan vi bli mer medvetna om våra egna beteenden och bättre förstå andra.
Dr. Reiss RMP – vetenskaplig och empiriskt testad metod
RMP visar individers inre motivation. Med RMP-profiler får man en nyanserad bild av individers unika motivationsmönster, som också sammanställs till gruppresultat.
Våra motiv är våra inre behov. Ju mer vi förstår våra egna och kollegors behov, desto större sannolikhet är det att vi kan förbättra samarbetsrelationer. Läs mer på Reiss Motivation Profile (se nedan).
Läs mer om teamutvecklingsutbildningen på Republifys hemsida (se länk nedan). Kursen genomförs självklart även som företagsintern utbildning hos er om så önskas.
Det går också att gå delar av workshoparna. För bästa effekt för er, bör alla delar ingå. De som har gått dessa grundmoduler har också möjlighet att bygga på med fortsättningsmoduler.
Aila Kekkonen, senior org.konsult, utbildare/workshop facilitator & certifierad Reiss Motivationsprofil coach – i samarbete med Republify.
https://www.reissmotivationprofile.com
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:ugcPost:7267828428660240385